Thursday, February 21, 2013

MEMORI HUTAN LIPUR BERKELAH



Sebenarnya dah lama gile aku nak tulis cite pasal Hutan Lipur Berkelah ni... tp maklum lah...skill berblog2 ni masih kureng... tu pasal biarkan blog yg aku dah create ade la dekat 2 tahun lepas ni berhabuk dan bersawang... klu sesape yg penah sampai kat hutan lipur berkelah ni.. mesti tau..betapa hebatnya alam ciptaan Yang Maha Kuasa... meh  aku bawak korang ke zaman mase aku remaja dulu.... mase tu la first time aku jejakkan kaki kat berkelah...


ni la antara permandangan yang best kat sini

sebelum aku cerite lebih2 pasal berkelah ni... mai aku bagi sedikit info tentang Hutan lipur Berkelah ni 
Hutan Lipur Berkelah terletak di Hutan Simpan Berkelah, Pahang. Terdapat air terjun 7 tingkat dengan ketinggian di antara 3 hingga 30 meter. Selain itu terdapat aliran sungai dan kolam-kolam yang jernih dan tumbuh-tumbuhan yang unik seperti Periuk Kera dan lain-lain. Terletak 35 km dari Pekan Maran dan juga Bandar Kuantan. 
kalau korang nak tau pengalaman aku  di berkelah ni memang banyak kalau nak ceritakan kat sini semua... memang x habis... ber Part2 la jawabnyer..


ni la group pertama yg aku first time join ke berkelah
First time aku menjejak kaki ke hutan lipur berkelah pada tahun 2000... masa ni penat giler... khidmat penghantaran lori masa tu lum ade lagi.. terpaksa la jalan kaki sejauh 5km... mase tuh.. dalam ati cakap... memang ni la yang terakhir aku datang sini... huh.. letih gile... mase tu aku  pergi dengan beberapa orang kawan rapat ... along.. ita... ajid.. adik aku.. sepupu.. n with my chinta hati..,  ijal.. (masa ni bercinta pon tak lagi..kawan jer..) tapi bile dah sampai ke tempat yang dituju... wowww!!! holengg aaa..
then lepas tu tempat ni jd tempat favourite aku dan geng family tenno...sehingga sekarang pon masih lagi ke sana  walaupun dah berkeluarga.. start dari tahun 2000 sampai lah tahun 2002 boleh dikatakan hampir 6 -7 kali aku join trip ke berkelah ni... lepas tu 2003 aku kawen.. dapat anak... tahun 2005 aku sambung lagi.. n then yang latest  tahun 2011,
antara air terjun2 yang sempat di snap.. (gmbr kabur2 coz guna camera yg pakai roll tu... mklumlah.. zaman batu la katakan...)
bile nak cite pasal cara nak pegi kat tempat ni... x boleh la nak ikot cam mase mula2 aku pegi sana... dulu kita orang jalan kaki jer masuk dalam...jarak dari simpang luar ke pintu gerbang lebih kurang 5 km.. mase first time dulu  perkhidmatan lori lom ade lagi... haha... semua pancit la mase ni.. mane taknyer bawak barang macam nak duduk setaun... hahaha...( sape punye keje la tu yer)... tapi second time punye trip perkhidmatan lori dah ade... so xde la penat sangat bile sampai kat tapak perkhemahan.  

sesape yang nak pegi ber camping kat sini ade bnyk la pilihan tapak berkhemah... biasanye aku ngan group aku akan pilih.. tapak air terjun pertama.. sebab syok sikit... tapi tu dulu... mase belum ramai yang tau tempat ni.... bile skang dah open kat public... tapak air terjun pertama tu dah macam tapak pelupusan sampah... terkilan gak aku.. dulu bersih jer....

kan..!!! dah macam tapak perlupusan sampah.. xde etika betul..

  tapi kalau kat atas2 masih lagi terpelihara..ramai gak yang akan pilih tapak kat air terjun 7... tapi mr Along x galakkan kami landing kat situ... maklumlah... tempat air terjun camni berisiko dengan ibu air... lagipun kawasan situ kolamnyer lebih dalam dan arus air agak kuat... so dalam erti kata kain... sangat bahaya.... kat mana2 pon ade bahaya kan... yang penting bila masuk kat hutan cenggini jaga mulut.. jaga perangai... klu wat perangai yng pelik2... nnti yang pelik2 lak yg kite kena face it.... " jaga2... ade yang meghati...."



ni la big bro kami.. yg sentiasa akan jadi leader setiap kali kami datang sini.... Mr Along ni jugak la yang bertangungjawab perkenalkan HUTAN LIPUR BERKELAH ni kat aku.... 



ni plak adik jantan keh... bak kata orang jerantut... dulu mana jer aku pegi mesti die ikot skali... x leh nak berengang.. skang dah kawen ganti ngan adik bongsu aku... mengekor jer mane aku pegi....

kontrol ayu2 brutal gitu... hehehe.. ni mase aku bersaiz xs... sekarang tidak lagi.... huhuhuhu


ni plak bonzer aku dalam family tenno... blakang tu gambar air terjun 7 yang paling atas sekali.

apa yang syoknye bile sampai kat sini korang bole hiking ikut laluan hutan atau laluan air terjun... tapi aku lagi suke ikut laluan air terjun... sebab boleh berenti berendam... mestilah nak rasa mandi kat setiap tingkat air terjun tuh..


ni trip yang kali kedua... mase ni ramai sikit... mase trip yang kedua dah ade disediakan perkhidmatan naek lori.... so takde la penat sangat... jalan nak masuk dari pintu gerbang utama ke air terjun pertama lebih kurang 1/2 jam... kali kedua ni dah x penat sangat... dah expert jalan berkelah... hehehe... yang pakai baju kuning tu bestfrend aku Yus.. mase second trip ni.. die lah yang jadi assistant chef x bertauliah iaitu.. aku lah... hahaha...



Jangan pelik kalau tengok aku sorang jer bunga antara kumbang-kumbang yang kembang tuh... acctually mase tu ramai gak la bebudak pompuan dari grup silat sendeng nak folow... tapi disebabkan adelah mulut dari sorang mangkuk tandas ni...mnyebabkan bebudak tu x bole ikowt.... last minute cancel... aku pon tawakal je lah.... klu mak abah tau yg aku sorang je pompuan yg folow trip ni mase tuh... mampus!!! aku... hahaha....



hiking sambil mandi2..


posing dulu...


mase ni sorang size s.. sorang size m...

mase ni dah start bercinta dah... dari mula-mula berkawan, bercinta, sampailah dah kawen dan dah ada anak aku n husband still lagi jadikan hutan lipur berkelah ni tempat pilihan bercamping untuk kami... Una pon kami pernah bawak masuk sini mase umur die 5 tahun.... tapi takde simpan plak gambar-gambar mase tuh...



ni plak gambar latest yang aku ambik mase bercamping kat sini tahun 2011 dengan group UUM..


ni la group uum yang ikut trip 2011... macam biasalah... along tetap jadi leader kami... x ketinggalan gak si beja... the most sporting buddy... hehehe..  

 

mase ni kami bertapak di air terjun yang ke 4.. senyum jer si zul tuh.... mane taknyer... balik-balik dari berkelah jer.. dapat lucky draw contest.... hehehe



ni antara gambar-gambar mase kami hiking ke air terjun 7.... yang pakai topi ala-ala makcik tu.. ajid... assitant tetap along dalam family tenno... time ni die bawak group die dari kelang turun sama... die ni kalau setahun x sampai berkelah... rasenyer jadi gile kot... tiap-tiap tahun turun.... yang duduk kat tepi semak ala2 control macho tu... kamarul...

  
ni masa kat air terjun 7.. ladies posing... wif honey.. wanie n diana..

kat sini x boleh la aku nak cite semua pasal pengalaman aku kat hutan lipur berkelah ni... siyes banyak gile pengalaman yang best... pengalaman dengar orang mengaji kat tengah-tengah hutan.. nampak kampung dalam tengah-tengah hutan... pengalaman sesat yang sangat misteri... pengalaman manis... bermulanya epilog cinta... cheewah...!!! klu aku ade mase nanti aku try la storie morie pasal kejadian2 tu..tapi yang pastinya semua tu jadi sangat manis dan tak akan aku lupakan sampai bila-bila...

last day 2011 aku di berkelah....

yang penting... aku tak pernah rase puas berada di berkelah... dan kalau boleh nak jadi cam ajied... tiap2 tahun pergi sana... kepada sesiapa yang memang sukakan aktiviti hiking or camping... aku suggest korang pergi kat sini... memang berbaloi sangat dan tak rugi... kalau nak tau cara nak pergi berkelah ni boleh contack email aku yer hafizzian_1402@yahoo.com.my... maybe aku boleh bagi sedikit sebanyak info ke sini... ariosss....



1 comment: