Wednesday, February 27, 2013

A WONDERFUL TIOMAN (part 2)

Disebabkan terlalu banyak sangat benda yang aku nak share tentang Trip aku ke Pulau Tioman nih.. makanya wujudlah A WONDERFUL TIOMAN (part 2 nih... tu pon banyak gak aku skip2.. aktiviti yang biasa2 jer... okehlah... continue from d 1st part of Wonderful Tioman...


Selain dari aktiviti2 tepi pantai dan mandi laut di sekitar Kg Juara... aku juga pernah sewa bot untuk kami mengelilingi pulau untuk selama 1 hari.. harga sewaan satu bot tu dalam lebih kurang RM500, dan boleh memuatkan lebih kurang 10- 20 orang dalam satu masa. ni trip naik bot kali ni trip aku dengan keluarga adik beradik ayah mertua aku.. merangkap mak saudara husband lah...  kami dibawa mengelilinggi kawasan pulau dan merasa mandi dan snorkeling kat tempat2 yang menarik di Pulau Tioman... kami dibawa juga ke Jeti Taman Laut untuk snorkeling dimana disitu terdapat pelbagai jenis spesis ikan dan hidupan marin serta coral yang cantik... rugilah kan sebab kite dah bayar untuk taman laut mase naik feri aituh.. Satu hari lah.. kami pusing2 Pulau Tioman..  bagi aku walaupon dah beberapa Pulau dan Pantai yang aku dah pergi.. Pulau Tioman ni  memang sangat gojes... berbanding dengan beberapa pulau lain...pantai die bersih sangat.. mungkin Jabatan Taman Laut Negeri Pahang ambil serius pasal kebersihan Pulau Tioman.. 

    
me n my loves ones..



bile malam plak macam2 aktiviti yang kami buat.. bbq.. memancing (secara haram nih).. lepak2 tepi laut..

sesi family bbq..

untuk bbq kami dapatkan seafood yang fersh2 ni dari bot nelayan yang singgah berehat di Jeti Kg Juara... memang x henggat la murahnyer.. ade gak yang dia orang bagi free jer.... tu terpulang pada rezeki... seafood die mmg fresh giler.... kenyal2 lagi... hehehe..

bot nelayan...

Bile dah sampai kat sini... kena ambik peluang explore seluruh Pulau ni.... selain dari aktiviti2 di pantai... aku juga pernah ikut pergi meneroka kawasan hutan dan kawasan air terjun disini... biasa lah kalau dalam hutan... air terjun die mesti best.. tapi memerlukan kami berjalan lebih kurang 2km untuk sampai ke kawasan air terjun... nak menyeberangi muara sungai untuk ke air terjun yang aku pon lupa dah namanya tuh... kena naik jambatan tarik... korang pernah naik tak jambatan tarik... yang biasa aku dengar jambatan gantung... jambatan tarik ni... ni la first time..

hah.. inilah jambatan tarik tuh... ala2 rakit... tapi nak gerakkan die kena tarik pada tali yang disediakan..

pastu pulak kena lalu titi buluh.. sebelum merentasi kawasan hutan belantara... mencabarkan..??? 

mase ni xde la risau sesat coz ramai bebudak kg yang folow.. 

Semua yang ikut trekking ker air terjun ni.. semuanya berhati waja ... mana taknyer... walaupon terpaksa mendaki bukit dalam 2km... tapi tetap kuat semangat nak sampai kat air terjun tuh.... terutama orang2 lama.. makcik, mak teh, pak teh... huishss steady jer... kalah kite yang mude remaja nih....

see..!! i told you.. x sia2 kan..

 ready..!!! one.. two... peace..!!!

kan.. giler tak best... aku ni plak pantang nmpak air terjun... Bila dah siap makan... siap berendam.. menyelam bagai... apa lagi... gerak balik lah.... 
So itulah antara aktiviti2 yang fun gile2 sepanjang aku kat Pulau Tioman... kalau korang merancang nak bercuti ke sini... aku cadangkan buat persediaan yang rapi... dan carilah pakej yang puas hati bergantung kepada budget korang... kalau korang nak cut cost macam aku... korang suruhlah sedare mare korang pindah kat sini... nanti boleh la korang tumpang umah die... hehehe... akhir kata... Majulah Sukan untuk negara... eh..!! adde kena mengena ker... hehehe... ARIOS...!!!



No comments:

Post a Comment