Thursday, March 28, 2013

SHARING IS CARING : Pahala atau dosa???


sekarang ni kalau kat pesbuk.. mcm2 info. yang kite boleh share .. tapi tau ker kite info tu betul ke tak.. sahih ke tak... contohnye macam info pasal bahaya makan sardin ni.. ade yang berani siap letak brand atau jenama barang tu betul2..
tak takut kena saman ker???

bile kite share sesuatu yang macam ni.. mungkin akan menyebabkan nama baik company ni akan jatuh... so dah tentu akan menyebabkan bisnes die pon akan jatuh... atau dalam erti kata lain SABOTAJ.. even kite just share jer... tapi dosa yang kite dapat... lagipon company ni bole jadikan ini sebagai bukti kalau mereka nak saman coz kite dah provoc barang die...
berkenaan isu makan sardin nih.. aku dapat satu email dari seorang kawan... email ni adalah penerangan dari syarikat Ayam Brand.. klik sini  dan sini.

 yang terbaru ni plak kisah kat pasaraya NSK..  memula aku sendiri pon percaya

kalau tetiba pasaraya NSK nak fail saman camna...???

A typical Malay... x usul peksa dulu.. main melulu jer hebohkan cerita... gosip jer manjang...  penerangan pasal kes ni aku ade share kat pesbuk aku.. kalau nak baca klik sini

Sama gak dengan kes bayi berdarah ni..

last2.. si ibu buat penerangan sendiri...nak tau klik sini apa yang di sebarkan tuh totally tak betul... haish... kan tak pasal2 dapat dosa menfitnah... dulu aku selalu gak share benda macam ni... tapi bile difikirkan balik.. aku sendiri tak tau sahih ke tak sahih benda tu.. kebanyakkannya aku dah delete... 
haipp!! banyak gosip nih..

satu lagi pasal share menshare ni... iaitu share bnda2 nak berdakwah... memang bagus dan satu benda yang baik... tapi kalau nak share benda-benda macam tu sekadar nak menyindir atau menyakitkan hati orang tak ke benda tu pon boleh mendatangkan dosa... Jangan gunakan agama untuk puaskan hati kite... kite sendiri tau nawaitu kite share benda2 tuh.. samada betul2 nak berkongsi ataupon sekadar nak menyindir dan menyakitkan hati seseorang.. kalau niat tu sekadar nak menyindir dan menyakitkan hati seseorang... agaknya apalah dosa yang kite dapat bile kite menyakiti hati orang.. 


Jangan sampai pahala yang kite cari dosa yang kite dapat....

bile ade jer masalah dengan sumbody.. mulalah kite cari kata2 hikmah berunsur ketuhanan untuk menyindir seseorang... aku bukannya terer sangat bab  hal ehwal agama ni... tapi saje nak luahkan pendapat... aku pon ade gak buat benda nih dulu... so  ini jugak sekadar ingatan untuk diri sendiri lah...


takut gak.. apa yang kite harapkan dapat pahala.. tapi last2 dosa yang dapat.. dosa dan pahala Allah yang tentukan.. kalau ade yang tersentap dengan apa yang aku tulih ni.. sorry yer.. kalau korang rase apa yang korang buat tu xde dosanyer.. terpulang lah.. tapi aku cuma bagi pendapat jer.. nak terima ke tak up to you...!!! dosa ker.. tak dosa ker.. Wallahualam...
okey lah... abes membebel...  arioss....


No comments:

Post a Comment